مقایسه PS5 با PS5 Pro؛ آیا کنسول جدید سونی بهتر از نسل قبلی است؟

شرکت سونی از جدیدترین و محبوب ترین کنسول بازی خود یعنی PS5 Pro رونمایی کرد. طبق آنچه که انتظار داریم، این دستگاه باید ارتقاء یافته نسخه اصلی باشد. اما آیا سونی هم طبق انتظار پیش رفته و محصولی متفاوت نسبت به نسخه اصلی روانه بازار کرده یا خیر؟ برای بررسی این موضوع لازم است به مقایسه PS5 با PS5 Pro بپردازیم.

بر اساس آنچه که سونی از مشخصات کنسول جدید در وبلاگ رسمی PS5 Pro منتشر کرده، این دستگاه از یک CPU جدید بهره می برد که قدرت پردازش بیشتر نسبت به نسل قبلی به میزان 67% را دارد. از طرفی کنسول جدید دارای قابلیت Game Boost خواهد بود که می تواند بیش از 8500 بازی که برای PS4 عرضه شده بود را با کیفیت تصویر بالاتر نمایش دهد.

علاوه بر این، PS5 Pro دارای قابلیت Wifi 7 است، درحالی که نسخه اصلی به Wifi 6 محدود شده بود. با این حال سونی اطلاعات کاملی از بخش سخت افزاری دستگاه جدید خود ارائه نکرده؛ از همین رو فرض می کنیم که PS5 Pro از همان پردازنده AMD Zen 2 و 16 گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی RDNA 2 بهره می برد.

همانطور که در تصاویر مشخص است، PS5 Pro طراحی متفاوتی نسبت به نسخه اصلی دارد. نسخه جدید کنسول بازی سونی دارای گریل هایی است که در امتداد وسط دستگاه قرار گرفته تا از نظر بصری جذاب تر شود. نکته جالب اینجاست که در وبلاگ سونی توضیح داده شده که ابعاد اندازه PS5 Pro  به اندازه همان PS5 است. اما به نظر می رسد که نسخه جدید یک کنسول با ارتفاع بلندتر و عرض باریک تر می باشد.

مقایسه مشخصات کامل PS5 با PS5 Pro

مشخصاتPS5 SlimPS5 Pro
سی پی یوAMD Ryzen Zen 2 (8 هسته، 16 رشته، 3.5 گیگاهرتز)AMD Ryzen Zen 2 (8 هسته، 16 رشته، 3.5 گیگاهرتز)
پردازنده گرافیکیAMD Radeon RDNA 2نامشخص
RAM16 گیگابایت GDDR6 با سرعت 448 گیگابایت بر ثانیه16 گیگابایت GDDR6 با سرعت 448 گیگابایت بر ثانیه
فضای ذخیره سازی825 گیگابایت SSD2 ترابایت SSD
خروجی4K 120 هرتز، HDMI 2.14K 120 هرتز، HDMI 2.1، 8K
وای فایوای فای 6وای فای 7
ابعاد9.6 در 35.8 سانتی متر10.4 در 35.8 سانتی متر
قیمت499 دلار699 دلار

مقایسه PS5 با PS5 Pro: قیمت و در دسترسی

PS5 Pro در تاریخ 7 نوامبر (17 آبان) با قیمت 699.99 دلار عرضه می شود و پیش فروش آن در 26 سپتامبر (5 مهر) آغاز می شود. با این قیمت، کنسولی با یک حافظه SSD دو ترابایتی، یک دسته بی سیم DualSense در اختیار خواهید داشت.

در طرف مقابل، PS5 معمولی در حال حاضر 499 دلار قیمت دارد و دارای کنسول با یک ترابایت SSD حافظه و یک دسته DualSense است. آنچه که مشخص است، کنسول جدید به میزان 200 دلار افزایش قیمت داشته و گران تر از نسل قبل عرضه خواهد شد.

مقایسه PS5 با PS5 Pro

طراحی

تا زمان عرضه رسمی PS5 Pro به بازار، نمی توان جزئیات بیشتری در مورد طراحی PS5 Pro ارائه کرد، اما بر اساس تصاویری که سونی منتشر کرده، کنسول جدید شباهت زیادی به PS5 Slim با خطوط مشکی در وسط آن دارد. از طرفی کنسول جدید سونی همان طراحی سیاه و سفید PS5 اصلی را حفظ می کند.

مقایسه PS5 با PS5 Pro؛ آیا کنسول جدید سونی بهتر از نسل قبلی است؟ در سیب تیپ

اگر طراحی کنسول های PS5 و PS5 Slim مورد پسند شما نبود، ظاهر PS5 Pro نظر شما را جلب نمی کند؛ زیرا همانطور که گفته شد، طراحی کنسول های قبلی را حفظ می‌کند. با این حال، کنسول جدید دارای چهار صفحه قابل جابجایی است (همانند PS5 Slim) که می توانید طراحی آن را براساس نظر خود پیاده کنید.

مقایسه PS5 با PS5 Pro؛ آیا کنسول جدید سونی بهتر از نسل قبلی است؟ در سیب تیپ

انتخاب پورت PS5 Pro مشابه PS5 Slim است. یک جفت پورت USB-C در جلو، به همراه دو درگاه USB-A و یک درگاه اترنت (Ethernet) در پشت وجود دارد. و از آنجایی که این کنسول دارای درایو دیسک نیست، دکمه ایجکت وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: مقایسه آیفون 14 با آیفون 14 پلاس

پردازنده گرافیکی

بدون شک پردازنده گرافیکی PS5 Pro بهترین ارتقاء موجود شناخته می شود. در حال حاضر، همه شواهد نشان می‌دهند که پردازنده گرافیکی همان مدل AMD RDNA 2 است که PS5 اصلی از آن بهره می برد. نسخه اصلی PS5 که در سال 2020 عرضه شد، از یک پردازنده گرافیکی RDNA 2 پشتیبانی می کرد که یک تراشه گرافیکی فوق‌العاده قدرتمند در زمان خود بود و می توانست بازی ها را با کیفیت 4K ارائه دهد.

مقایسه PS5 با PS5 Pro؛ آیا کنسول جدید سونی بهتر از نسل قبلی است؟ در سیب تیپ

از طرفی، طبق ادعای بسیاری از گیمرها، بازی ها در پلی استیشن با نرخ فریم پایین تری نسبت به رایانه شخصی اجرا می شوند. اما در PS5 Pro که پردازنده گرافیکی با افزایش قدرت ساخته شده، دیگر این ادعا درست نیست. قدرت بیشتر GPU به این معنی است که PS5 Pro می‌تواند در سطوح بالاتری از کیفیت اجرا شود و در عین حال نرخ فریم هدف 60 فریم در ثانیه را حفظ کند. از همین رو طرفداران کنسول بازی سونی می توانند کیفیت تصاویر را از نرخ فریم 30 ثانیه به 60 ثانیه بالاتر ببرند.

در نهایت، سونی ویژگی های AI را در PS5 Pro خود قرار داده است، ویژگی که در PS5 در دسترس نخواهد بود. وجود هوش مصنوعی در دنیای بازی رایانه‌های شخصی بسیار شناخته شده است، اما این اولین باری است که بازیکنان کنسول به دنیای هوش مصنوعی وارد می شوند. به عبارتی بهتر، PS5 Pro می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی، جاهای خالی یک صحنه را پر کند تا جزئیات بیشتری را به نمایش بگذارد و وضوح را افزایش دهد.

مقایسه PS5 با PS5 Pro؛ آیا کنسول جدید سونی بهتر از نسل قبلی است؟ در سیب تیپ

حافظه و فضای ذخیره سازی

 PS5با 16 گیگابایت حافظه GDDR6 به عنوان رم سیستم راه اندازی شد. همچنین PS5 Pro دارای همان ظرفیت است، اما سرعت آن افزایش یافته که احتمالاً به دلیل رابط حافظه بهتر در GPU کنسول جدید است. سونی ادعا می‌کند که حافظه حدود 28 درصد سریع‌تر و پهنای باند حافظه حدود 560 گیگابایت بر ثانیه است که در PS5 قدیمی 440 گیگابایت بر ثانیه بود.

همچنین سونی در بلاگ پلی استیشن جدید، اطلاعاتی در مورد SSD ارائه نکرده، بنابراین می توان تصور کرد که کنسول جدید سونی از همان SSD موجود در PS5 بهره می برد. با این حال  PS5 Pro دارای 2 ترابایت فضای ذخیره سازی در مقایسه با 825 گیگابایت PS5 اصلی است.

این یک پیشرفت فوق العاده برای سونی است، چراکه حداقل تا مدت زیادی، نیازی به ارتقای فضای ذخیره سازی خود نخواهید داشت و می توانید بازی های بیشتری را در سیستم فوق سریع خود سونی نگه دارید.

حافظه سریعتر در ترکیب با پردازنده گرافیکی قوی‌تر به PS5 Pro کمک می‌کند تا با افزایش عملکرد 45 درصدی همراه باشد. به طورکلی می توان گفت که دیدن حافظه بیشتر در PS5 Pro عملکرد بسیار خوبی از طرف سونی است، به خصوص با توجه به میزان تمرکز آن ها روی بازی های 4K.

gamesradar

سی پی یو

درحال حاضر اطلاعات تازه ای در مورد CPU کنسول جدید وجود ندارد. بنابراین ما تصور می کنیم که PS5 Pro دارای همان پردازنده 8 هسته ای Ryzen Zen 2 است که در مدل اصلی نیز وجود دارد و برای اجرای بازی های جدید نیز کافی است. از همین رو باید تا زمان عرضه رسمی PS5 Pro به بازار صیر کنیم. با این حال، اگر اطلاعات جدیدی دریافت کنیم، این صفحه را به روز نگه می داریم.

جمع بندی

طبق بررسی هایی که تاکنون درمورد مقایسه PS5 با PS5 Pro انجام شده، می توان گفت PS5 Pro یک ارتقاء بسیار خوب نسبت به نسل قبلی است. از افزایش حافظه 2 ترابایتی تا پردازنده گرافیکی با عملکرد 67 درصدی بالاتر. همه این موارد نشان می دهد سونی توانسته یک کنسول بازی فوق العاده را برای گیمرها عرضه کند. با این حال برای داشتن این کنسول باید قیمت بالاتر آن نسبت به نسل قبلی را پرداخت کنید. امیدواریم این مطلب موردتوجه شما قرار گرفته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.