16 فایده دویدن برای سلامتی که نمی دانستید!

دویدن یکی از سالم‌ترین فعالیت‌های ورزشی است که می‌تواند تاثیرات زیادی بر سلامت افراد داشته باشد. پزشکان و متخصصان زیادی، افراد را تشویق به دویدن روزانه می‌کنند. ورزشکاران حرفه نیز از فواید دویدن مطلع‌اند و بخشی از زمان خود را صرف دویدن می‌کنند. با وجود تمامی توصیه‌های پزشکان و متخصصان، فواید دویدن چیست؟ آیا دویدن بر سلامت روان تاثیر دارد؟

دویدن تاثیرات بسیاری بر سلامت قلب، عروق و سایر اندام‌های بدن دارد. جدای از آن، تاثیر بر سلامت روان نیز یکی از مهمترین فواید دویدن است. طبق تحقیقات مشخص شده، دویدن به بهود خلق و خو و کاهش استرس کمک می‌کند.

از فواید دویدن، آهسته دویدن و یا حتی پیاده‌روی تند، می‌توان به افزایش جریان خون در مغز اشاره کرد. همچنین این موضوع باعث آزاد شدن ترکیباتی در بدن می‌شود که نتیجه آن بهبود خلق و خوی افراد می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد رابطه بین دویدن و سلامت روان، فواید کوتاه مدت و بلند مدتی که با دویدن منظم به همراه دارد، بپردازیم. پیش از آن در ویدئوی زیر به بررسی فواید دویدن می پردازیم.

خرید پرفروش ترین مدل‌ کفش مخصوص دویدن

دویدن باعث بهبود خلق و خو می شود

همانطور که گفتیم از مهمترین فواید دویدن، بهبود خلق و خو است. دویدن تند یا حتی آهسته دویدن علاوه بر تسکین استرس روزانه، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر نگرش شما داشته باشد. معمولا افراد در حین دویدن به حس خوبی دچار می‌شوند که می‌تواند به بهود سلامت روانی کمک زیادی کند. نتیجه‌ی آن احساس رضایت افراد را در پی دارد.

فواید کوتاه مدت دویدن برای خلق و خوی

یکی از فواید دویدن برای دوندگان این است که احساسی به آن‌ها دست می‌دهد باعث بروز افکار و احساسات خوب در آن‌ها شده که می‌تواند خلق و خوی آن‌ها را بالا ببرد و باعث کاهش استرس شود. علاوه بر این شواهد و نتایج قابل توجهی از بررسی‌ها و آزمایشات وجود دارد که نشان می دهد دویدن می تواند در کوتاه مدت فواید مثبتی برای سلامت روان داشته باشد.

در سال 2020 موسسه پس از بررسی و تجزیه و تحلیل روی 150 دونده، مشخص شد که دویدن باعث بهبود خلق و خوی افراد شده و رفتار آن‌ها نسبت به افرادی که به دویدن علاقه‌ای نداشتن، متفاوت بود. محققان بر این باور بودند که به دلیل ترشح اندروفین، احساسات مثبتی حین دویدن به افراد دست می‌دهد. اما مشخص شد که اندروفین از خون به مغر انتقال پیدا نمی‌کند. بلکه پس در ماهیچه‌ها جریان پیدا کرده و از احساس درد در بدن جلوگیری می‌کند.

تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که مواد بیوشیمیایی به نام اندوکانابینوئیدها باعث ایجاد احساس سرخوشی می‌شوند که معمولاً با دونده‌ها همراه است. اندوکانابینوئیدها موادی شبیه شاهدانه هستند که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند

فواید دویدن کدام است

فواید بلند مدت دویدن برای خلق و خوی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد انجام ورزش‌هایی مانند دویدن ممکن است به کاهش علائم اختلالات خلقی و اضطراب کمک کند. در سال 2020 مشخص شد که دویدن منظم تا 20 هفته، با بهود طیف وسیعی از پیامد‌های سلامت روان مرتبط است. به همین دلیل دوندگان اغلب سطوح پایین‌تری از افسردگی و اضطراب و رفاه روانی بیشتری را نسبت به افراد غیر دونده تجربه می کردند.

همچنین یک بررسی در سال 2016 انجام گرفت که طی آن مشخص شد دوندگان از سطوح بالاتر آمادگی قبلی و تنفسی برخوردارند. در نتیجه احتمال افسردگی افراد دونده کمتر است. با این حال ورزش کردن (هر ورزشی) باعث بهبود خلق و خوی ورزشکاران شده و احساس بی‌قراری کمتری را تجربه می‌کنند.

با تمام این توضیحات و فواید دویدن که مورد بررسی قرار گرفت، لازم است بدانید که دویدن یا آهسته دویدن جایگزینی برای تشخیص و درمان قطعی سلامت روان نیست. بلکه باعث بهبود عملکرد آن می‌شود. از آنجایی که افسردگی با انرژی کم و از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردند مشخص می‌شود، افرادی که علائم افسردگی دارند ممکن است برای دویدن انگیزه کافی را نداشته باشند.

خرید کفش مخصوص دویدن با کیفیت بالا

دویدن استرس را از بین می برد

کاهش استرس یکی دیگر از فواید دویدن است. آهسته دویدن ممکن است به شما در رهایی از مشکلات کمک کند، استرس کوتاه مدت را کاهش دهد، اما فواید طولانی‌تری نیز دارد. طبق مطالعات و بررسی‌هایی که در سال 2020 صورت گرفت، مشخص شد که دوندگان استرس کمتری دارند و از سلامت روانی بیشتری برخوردار هستند. این مسئله می تواند توانایی شما را در مقابله با چالش هایی که زندگی به شما وارد می‌شود را بیشتر کند.

افرادی که روزانه مسافت مشخصی را می‌دوند، حس عاطفی بهتر، رهایی از تنش، افسردگی، پرخاشگری، خشم و اظطراب کمتری را تجربه می‌کنند و این کار یعنی دویدن باعث افزایش اعتماد به نفس، بهبود خلق و خو و شادی می‌شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه افراد اثرات قابل توجهی را دریافت نمی کنند. این موضوع بستگی به ژنتیک، میزان دوندگی و استمرار آن خواهد داشت.

دویدن سلامت مغز را تقویت می کند

دویدن می تواند به اندازه بسیار زیادی به تمرین ذهن کمک کند. همانطور که می‌دوید، یاد می‌گیرید که چگونه تمرکز کنید و عزم خود را برای غلبه بر موانع و خستگی تقویت کنید. دیدگاه جدیدی نسبت به مشکلات بزرگ و کوچک به دست می‌آورید و ظرفیت خود را برای تحمل و غلبه بر آن‌ها افزایش می‌دهید. دویدن استقامت بدن شما را افزایش می‌دهد که این مسئله باعث می‌شود مسافت بیشتری را بدوید. همچنین از دیگر فواید دویدن این است که در سایر زمینه‌های زندگی قدرت کافی را بدست خواهید آورد.

مهمترین فواید دویدن برای سلامتی

حافظه

دویدن ممکن است منجر به تغییراتی در داخل مغز شود. محققان برای اثبات این موضوع، مغز دوندگانی که مسافت‌های طولانی را می‌دویدند را اسکن کردند. آنها دریافتند که دوندگان ارتباط بیشتری بین شبکه فرونتال-پاریتال و سایر نواحی مغز که با خودکنترلی و حافظه کاری مرتبط هستند نسبت به افراد غیر دونده داشتند. محققان معتقدند که حافظه به دلیل افزایش ظرفیت هوازی و نیازهای شناختی دویدن بهبود می یابد.

خرید ارزان ترین مدل کفش مخصوص دویدن

رشد سلولی

فعالیت‌های بدنی مانند دویدن یا پیاده‌روی سریع ممکن است رشد سلولی در مغز را تقویت کند که به جلوگیری از زوال مغز کمک می‌کند. ورزش یکی از عوامل کلیدی مرتبط با رشد نورون های جدید در مغز است، فرآیندی که به عنوان نوروژنز شناخته می شود.

انعطاف پذیری ذهنی

شواهد همچنین نشان می دهد که دویدن ممکن است یک مزیت منحصر به فرد دیگر برای مغز داشته باشد. در مطالعه‌ای، شرکت‌کنندگانی را که در تمرینات دویدن تناوبی شرکت می‌کردند با افرادی که سبک زندگی معمولی داشتند، مقایسه کردند، نتیجه بر آن شد که دوندگان بیشترین افزایش را در انعطاف‌پذیری ذهنی نشان دادند. دویدن اساساً توانایی شما را برای تغییر سریع و کارآمد بین وظایف ذهنی بهبود می‌بخشد.

انعطاف‌پذیری بیشتر از نظر ذهنی به این معنی است که وقتی با مشکلاتی مواجه می‌شوید، می‌توانید به سرعت شرایط خود را عوض کنید، خود را با تغییرات تطبیق دهید و یک برنامه اقدام جدید ارائه دهید.

فواید دویدن بر سلامت روان

دویدن باعث ایجاد عزت نفس می شود

دویدن مانند ورزش های انفرادی دیگر، اعتماد به نفس ایجاد می کند. دوندگان با هر ضربه پا قوی‌تر و مطمئن‌تر شده و ازت نفس بیشتری پیدا می‌کنند. دویدن به شما امکان می دهد که از تپه‌ها و مسیرهای سخت بالا بروید و موانع را پاک کنید. این احساس قدرت و آزادی با دانستن اینکه پاها و بدن شما قوی و توانا هستند به وجود می آید.

محققان دریافته‌اند که فعالیت‌های بدنی مانند دویدن به طور مستقیم با اعتماد به نفس بهتر مرتبط است. ورزش منظم می تواند منجر به بهبود ادراک از تناسب اندام شود که با عزت نفس مرتبط می‌باشد. در سال 2020 برخی از مطالعات ارتباط مثبتی با هویت و خودکارآمدی بالاتر و سطوح پایین‌تر افسردگی را هنگام دویدن نشان می‌داد. علاوه بر این، مطالعاتی تمرینات ماراتن را بررسی کردند که طی آن رابطه مثبتی با عزت نفس و مقابله با فشارهای روانی را نشان دادند.

خرید جدیدترین مدل کفش مخصوص دویدن

دویدن باعث افزایش خواب می شود

دویدن همچنین می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد که به نوبه خود فوایدی برای سلامت روان دارد. کمبود خواب می تواند منجر به شروع استرس، اضطراب و افسردگی شود، در حالی که برخی از شرایط سلامت روان مانند اختلال دوقطبی نیز می تواند مشکلات خواب را تشدید کند.

علاوه بر این، مطالعه‌ای در سال 2012 روی 50 نوجوان انجام شد که نشان داد افرادی که صبح‌ها 30 دقیقه می‌دویدند در مقایسه با گروهی که نمی‌دویدند، بهتر می‌خوابیدند و پس از سه هفته بهبودی در خلق و خوی خود مشاهده می‌کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که فعالیت بدنی منظم برای ارتقای کیفیت خواب و بهبود رفاه باید انجام شود.

فواید دویدن بر سلامت قلب

16 فایده دویدن برای سلامتی که نمی‌دانید!

همه ما می دانیم که دویدن برای خوب است. احساس و ظاهر ما را بهبود می بخشد. قلب ما قوی‌تر می‌شود، ذهن‌مان شفاف‌تر می‌شود و به ما کمک می‌کندتا وزن خود را در شرایط ایده آل حفظ کنیم. با این حال، مزایای دویدن بسیار فراتر از موارد گفته شده است. در واقع، سیستمی در بدن وجود ندارد که از دویدن سودی نبرد. به عبارتی بهتر دویدن یک تمرین برای تمامی اعضا و سیستم‌های بدن است که می‌تواند تمام جنبه‌های سلامتی را بهبود ببخشد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می کنیم.

1. مفاصل

دویدن به حفظ سلامت مفاصل کمک می کند. یعنی ماهیچه های اطراف مفاصل تقویت شده و فشار خود را از روی مفاصل کاهش می‌دهند. این امر خطر ابتلا به آرتروز را کاهش داده و به درمان آن کمک می کند.

خرید کفش مخصوص دویدن مدل زنانه

2. عضلات

قدرت عضلانی با دویدن افزایش می یابد، مشکلات مفصلی کاهش می یابد، فشار خون کاهش می یابد و تناسب اندام بهبود می یابد. در نتیجه احساس قوی تر بودن می تواند به اعتماد به نفس بدن شما نیز کمک کند.

فواید دویدن برای سلامت مغز

3. پانکراس

پانکراس بدن انسولین تولید کرده که مسئول عادی سازی سطح قند خون افراد است. ورزش منظم و ثابت نگه داشتن وزن، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 50 درصد کاهش می دهد. با دویدن می‌توان به تولید انسولین بدن کمک کرد.

4. عروق خونی

یک گردش خون سالم به فشار خون طبیعی نیاز دارد. رگ های خونی جدید با تقویت ماهیچه ها رشد می کنند و این باعث کاهش فشار در سیستم ایمنی بدن می شود. سطح کلسترول کاهش می یابد و از تصلب شرایین (تنگی عروق خونی) جلوگیری می شود. تمام این اتفاقات می تواند با دویدن انجام می‌شود.

خرید کفش مخصوص دویدن مدل دخترانه

5. پوست

شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما اغلب با سطح استرس بالا شعله ور می شوند. تأثیر آرام بخش دویدن می تواند به بهبود سلامت پوست کمک کند و اعتماد به نفس را نیز افزایش می دهد، که اغلب در افراد مبتلا به بیماری های پوستی طولانی مدت کم است.

فواید دویدن برای سلامت پوست

6. روده ها

با دویدن منظم می توانید خطر ابتلا به سرطان روده را به نصف کاهش دهید! علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز اغلب با کاهش یبوست و نفخ تسکین می یابد. سطح استرس نیز ارتباط نزدیکی با IBS دارد، بنابراین با دویدن می‌توانید خطر ابتلا به بیماری روده را کاهش دهید.

7. تخمدان ها

زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک اغلب اضافه وزن دارند و شرایط آنها کاهش وزن را دشوارتر می کند. دویدن منظم می تواند یک تقویت واقعی از نظر جسمی و روانی باشد. همچنین دویدن می تواند PMT را برای برخی از زنان نیز کاهش دهد.

8. استخوان

دویدن منظم به بهبود و حفظ تراکم یا استحکام استخوان های شما کمک می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

خرید کفش مخصوص دویدن مدل پسرانه

9. مغز

هنگام دویدن، مواد شیمیایی و هورمون‌های مغزی که احساس خوبی دارند ترشح می‌شوند و به کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی کمک می‌کنند. علاوه بر این، با سالم نگه داشتن گردش خون مغز، خطر زوال عقل و سکته کاهش می یابد. تمرکز، حافظه و انگیزه تقویت می شود و خواب نیز بهبود می یابد.

فواید دویدن برای تقویت عضلات

10. چشم

دویدن منظم به پیشگیری از بیماری های چشمی مانند گلوکوم کمک می کند که در آن فشار داخلی چشم افزایش یافته و می تواند منجر به نابینایی شود. با دویدن می توانید خطر ابتلا به آن را تا 25 درصد کاهش دهید.

11. کبد

از آنجایی که دویدن به سوزاندن چربی کمک می کند، می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به “کبد چرب” را کاهش دهد. کبد چرب یک مشکل رایج است که در آن چربی در سلول های کبد تجمع می یابد. با این حال در بیشتر موارد بی ضرر است، اما با بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است و گاهی ممکن است ملتهب شده و منجر به سیروز شود.

12. قلب

با ورزش منظم می توانید خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 35 درصد کاهش دهید. کاهش فشار خون و سطح کلسترول، همراه با جلوگیری از نوسانات بیش از حد وزن، منجر به سلامت قلب می شود.

خرید کفش مخصوص دویدن مدل مردانه

13. سینه ها

خطر ابتلا به سرطان سینه در دوندگان معمولی تا 20 درصد کاهش می یابد. اگر سرطان سینه داشته اید، دویدن منظم می تواند خطر عود آن را تا 40 درصد کاهش دهد.

فواید دویدن برای بهبود مفاصل

14. ریه ها

دویدن ظرفیت ریه های شما را بهبود بخشیده و ماهیچه های تنفسی شما را تقویت می کند. این عضلات بین دنده ها و دیافراگم شما هستند. در اینصورت ریه‌های شما نیز کارآمدتر می‌شوند که این موضوع می تواند خبر عالی برای مبتلایان به آسم باشد.

15. رحم

سرطان آندومتر چهارمین سرطان شایع در زنان است. با استفاده از دویدن برای کمک به حفظ وزن و تناسب اندام، می توانید خطر ابتلا به این بیماری را تا 50 درصد کاهش دهید.

16. اندام های جنسی

بسیاری از زنان هنگام دویدن منظم، افزایش میل جنسی خود را گزارش می دهند. چه به دلیل افزایش اعتماد به نفس بدن، چه به دلیل آرامش بیشتر یا انتشار مواد شیمیایی در مغز، این مزیتی است که با دویدن شکل می‌گیرد.

خرید بهترین مدل کفش مخصوص دویدن در سال 2022

جمع بندی

دویدن مطمئنا برای بدن مفید است، اما شواهد تحقیقاتی نشان می دهد که فواید مهم بسیاری برای ذهن نیز دارد. چه یک دونده عادی باشید یا یک دونده اختصاصی ماراتن باشید، روال دویدن منظم شما می تواند تعدادی اثرات مثبت بر سلامت روان شما داشته باشد. برای سلامتی خود بهتر است روزانه مسافتی را بدوید و با فواید دویدن نیز آشنا باشید. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع: womensrunning

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.