نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5

بدون شک Samsung Galaxy Z Flip 5 یک گوشی تاشو عالی است. زیرا سامسونگ همه قابلیت ها و ویژگی هایی را که برای Flip سال گذشته بسیار موثر و عالی کار می کرد را حفظ کرد، از طرفی کیفیت صفحه نمایش را بهبود بخشید، یک پردازنده جدید اضافه و یک لولا ایجاد کرد که به Flip 5 اجازه می دهد در هنگام بسته شدن کاملاً صاف تا شود. با این حال مهمترین نکته در مورد قیمت آن است، زد فلیپ 5 تمامی این ویژگی ها و موارد جدید را با همان قیمت قبلی عرضه کرده است.

با این وجود، آیا Z Flip 5 یک گوشی کامل و با مشخصات عالی است؟ به این مورد نزدیک است، اما نه کاملاً. این بهترین گلکسی زد فلیپ سامسونگ است که تا به حال ساخته و احتمالاً گوشی تاشویی است که اکثر مردم به دنبال خرید آن خواهند بود. گلکسی زد فلیپ 5 تلفنی است که کاربران هنگام استفاده از آن لذت می برند. همچنین شما می توانید نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Fold 5 یکی دیگر از گوشی های تاشوی جدید سامسونگ را مشاهده کنید.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5: طراحی

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

در نخستین بخش از نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 به سراغ بررسی نمایشگر می رویم. صفحه نمایش پوششی در گلکسی زد فلیپ 5 اندازه نسبتا بزرگی دارد، اما در بخش نمایشگر به‌روزرسانی مهم دیگری وجود دارد که در نگاه اول چندان واضح نیست و آن لولای جدید سامسونگ است.

سامسونگ آن را “فلکس لولا” می نامد و در مقایسه با لولاهای Z Flips قبلی، Flip 5 می تواند در صورت بسته شدن کاملاً صاف تا شود. نه تنها از نظر زیبایی بسیار جذاب و دلپذیرتر است، بلکه باعث می شود Flip 5 در هنگام بسته شدن کمی باریکتر از Flip 4 باشد. به عبارتی بهتر از ضخامت 17.1 میلی متر به 15.1 میلی متر می رسد.

اگرچه شکاف موجود در گلکسی زد فلیپ 4 چندان هم آزار دهنده نبود، اما بهبود آن در Flip 5 یک پیشرفت عالی محسوب می شود. زیرا این موضوع باعث می‌شود گوشی کامل‌تر و حرفه ای تر به نظر برسد، شاید فکر کنید که تفاوت 2 میلی‌متری در ضخامت زیاد به نظر نمی‌رسد، اما همین ضخامت اندک باعث شده تا برای استفاده و حمل و نقل بسیار خوب و باکیفیت باشد.

مورد دیگری در مورد لولای Galaxy Z Flip 5 وجود دارد این است که در مقایسه با نسل های قبلی کمی شل تر به نظر می رسد. سامسونگ در وب سایت خود به همین موضوع اعتراف می کند! اما این  شل بودن را نکته بد یا منفی تلقی نکنید. در Z Flip 4 باز و بسته کردن گوشی کمی سفت احساس می شد، حتی پس از هفته‌ها استفاده این موضوع وجود داشت. اما در Galaxy Z Flip 5 از روز اول بسیار نرم‌تر به نظر می‌رسد، و حتی بدون شکاف، باز و بسته کردن گوشی بسیار آسان است. همچنین بهترین بخش این است که حرکت نرم‌تر باعث نمی‌شود که لولا استحکام کمتری داشته باشد و شما هم می توانید لولا را در هر زاویه ای نگه دارید.

همچنین لازم به ذکر است که لولای Z Flip 5 نسبت به موتورولا ریزر پلاس که یکی از رقبای اصلی آن شناخته می شود، بسیار بهتر طراحی شده است. تلفن تاشوی موتورولا هنگام باز شدن صدای بیشتری تولید می کند و اگر هنگام بسته شدن دو نیمه را به آرامی به هم بمالید، می توانید حرکت آنها را روی هم حس کنید و بشنوید. گلکسی زد فلیپ 5 چنین ویژگی‌هایی را از خود نشان نمی‌دهد؛ این در حالی است که باید دید پس از ماه‌ها استفاده منظم هر کدام از این دو گوشی چگونه دوام می‌آورند. اگرچه پیش بینی می شود گوشی سامسونگ با اطمینان بیشتری در آزمون زمان مقاومت کند.

قابلیت ها و پیشرفت های کوچک زیادی در Z Flip 5 وجود دارند که باعث می شود هنگام استفاده احساس بهتری داشته باشید.

digitaltrends

در سایر بخش های طراحی این گوشی نیز عملکرد عالی مشاهده می شود. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا محکم هستند و وقتی آنها را فشار می‌دهید تکان نمی‌خورند. موتور ویبره (در حالی که باور نکردنی نیست) احساس بهتری دارد و صدای ناخوشایندی ایجاد نمی کند. صدای بلندگوها بلندتر و پرتر می شود. رتبه بندی IPX8، اگرچه برای ضد گرد و غبار مفید نیست، اما به Z Flip 5 اجازه می دهد تا مانند سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا یا آیفون 14 پرو، در برابر آب و غوطه ور شدن در امان بماند.

همه اینها به خودی خود موارد کوچکی هستند، اما وقتی همه آنها را در کنار هم به گوشی اضافه می کنید، همراه با لولای جدید سامسونگ، باعث می شود گلکسی زد فلیپ 5 خوش ساخت ترین تلفن تاشو باشد که من تا به امروز در بازار وجود داشته است.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5: صفحه نمایش پوششی

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

پس از بررسی کامل طراحی و لولای جدید سامسونگ، اکنون می توانیم در مورد صفحه نمایش پوششی Z Flip 5 صحبت کنیم. داستان کوتاه این است که این یک ارتقاء بسیار بزرگ محسوب می شود و می تواند تقریباً هر کاری را که دوست دارید انجام دهد.

از نظر مشخصات، صفحه نمایش پوششی Z Flip 5 یک پنل Super AMOLED است و اندازه آن 3.4 اینچ می باشد. رزولوشن 720 در 748 و نرخ رفرش 60 هرتز دارد و با گوریلا گلس Victus 2 پوشانده شده است. از نظر فنی، در مقایسه با رزولوشن 1056 در 1066 و نرخ رفرش 144 هرتز صفحه نمایش پوششی Razr Plus کم رنگ است. Z Flip 5 هنوز هم به اندازه کافی واضح به نظر می رسد. با این حال نمی‌توان گفت که کیفیت صفحه‌نمایش نامناسب است (در حالی که بسیار رنگارنگ و فوق‌العاده روشن است)، اما مطمئناً سامسونگ می‌توانست روی نرخ تازه سازی 60 هرتزی کارهای بیشتری انجام دهد.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

صفحه Galaxy Z Flip 5 با ساعت شروع می شود. شش دسته برای انتخاب وجود دارد، چندین سبک برای هر دسته وجود دارد و هر کدام را می توان به دلخواه سفارشی کرد. به عنوان مثال یکی از سبک‌های اطلاعاتی که نمادهای زمان، آب‌وهوا، تاریخ، باتری و اعلان‌ها را به یکباره نشان می‌دهد، کارایی بیشتری دارد. از آنجا، چند راه اصلی برای تعامل با صفحه پوشش دارید:

  • برای باز کردن تنظیمات سریع، انگشت خود را به پایین بکشید.
  • برای دسترسی به کارت‌های پرداخت خود در Samsung Pay، انگشت خود را به سمت بالا بکشید.
  • برای مشاهده همه اعلان‌های خود، انگشت خود را به سمت راست بکشید.
  • انگشت خود را به چپ بکشید تا در میان ویجت‌های خود بچرخید.
نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

این قابلیت شباهت زیادی با نحوه تعامل شما با ساعت گلکسی سامسونگ دارد. سامسونگ می خواست که صفحه نمایش پوششی Flip 5 از نحوه استفاده شما از ساعت های هوشمند آن تقلید کند. این رابط تمیز و ساده دارد و پس از چند ثانیه کشیدن به اطراف قابل درک است.

ویجت ها بخش اصلی صفحه پوشش Z Flip 5 هستند. موارد زیادی برای انتخاب وجود دارد، از جمله تقویم، پیش‌بینی آب و هوا، تایمر، زنگ ساعت، کرونومتر، تماس‌های اخیر، شماره‌گیری مستقیم، مراحل، فعالیت روزانه، و فهرست نظارت مالی. در اینجا شما انتخاب های بزرگتر و بیشتر از “پنل”هایی که در Motorola Razr Plus دریافت می کنید، در اختیار دارید و آنها نیز بسیار بهتر طراحی شده اند.

همچنین سامسونگ به طور هوشمندانه از بخش کوچکی از نمایشگر استفاده می کند که بیشتر در گوشه پایین سمت چپ امتداد دارد. اگر تایمر، کرونومتر یا صدایی در حال اجرا دارید، آن را به عنوان یک پاپ آپ کوچک در آنجا خواهید دید.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5: نمایشگر اصلی

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

اگرچه صفحه نمایش پوششی جدید و هیجان انگیز است، اما باید در مورد نمایشگر اصلی گلکسی زد فلیپ 5 نیز صحبت کنیم. طراحی این نمایشگر بسیار عالی است! این موضوع نباید تعجب آور باشد، زیرا تقریباً مشابه صفحه نمایش استفاده شده در Flip 4 در سال گذشته است. شما یک صفحه نمایش 6.7 اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 2640 در 1080 و نرخ به روز رسانی 120 هرتز دریافت می کنید.

صفحه نمایش Flip 5 دوست داشتنی است. رنگ‌ها بسیار اشباع شده‌اند و مستقیماً روی صفحه ظاهر می‌شوند و همه چیز را از ویدیوها گرفته تا برنامه تنظیمات فوق‌العاده جلوه می‌دهند. نرخ تازه‌سازی 120 هرتز نیز به‌طور قابل پیش‌بینی عالی است و به شما اجازه می‌دهد تا جایی که امکان دارد، استفاده از آن راحت باشد.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

امسال یک ارتقاء نمایشگر وجود دارد و این یک جهش از 1200 نیت روشنایی در Flip 4 به 1750 نیت در Flip 5 است. این ویژگی در روزهای بسیار آفتابی روشنایی صفحه نمایش را به اندازه کافی ارائه می دهد.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5: دوربین ها

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

اگر از Galaxy Z Flip 4 استفاده کرده اید، تنظیمات دوربین در Flip 5 برای شما آشنا خواهد بود. فلیپ 5 به دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده است. همچنین یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 123 درجه و یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی در نمایشگر اصلی وجود دارد. به عبارت دیگر، تقریباً مشابه سیستم دوربین Z Flip سال گذشته است.

به اعتبار سامسونگ، چند بهبود در Z Flip 5 نسبت به دوربین های سال گذشته وجود دارد. یک پردازنده سیگنال تصویر ارتقا یافته در اسنپدراگون 8 نسل 2 باید به بازتولید رنگ بهتر در سراسر صفحه تبدیل شود. دوربین های اصلی و فوق عریض همچنین دارای یک “پوشش لنز شفاف” جدید برای جلوگیری از شعله ور شدن لنز هستند و دوربین سلفی دارای دیافراگم f/2.2 کمی بهبود یافته است (در مقایسه با f/2.4 در Z Flip 4).

همچنین چندین پیشرفت در Z Flip 5 نسبت به دوربین های سال گذشته وجود دارد. یک پردازنده سیگنال تصویر ارتقا یافته در اسنپدراگون 8 نسل 2 باید به بازتولید رنگ بهتر در سراسر صفحه تبدیل شود. همچنین دوربین های اصلی و فوق عریض دارای یک “پوشش لنز شفاف” جدید برای بهبود کیفیت لنز هستند و دوربین سلفی دارای دیافراگم f/2.2 بهبود یافته نسبت به نسل قبلی است (در مقایسه با f/2.4 در Z Flip 4).

در آزمایش های صورت گرفته، عکس‌های گرفته شده با Galaxy Z Flip 5 بسیار شبیه به Flip 4 هستند. به این معنی که تصاویر رنگارنگ هستند، محدوده دینامیکی بسیار خوبی دارند و به همان اندازه باکیفیت هستند، همچنین چه در فضای باز باشید چه در خانه. نور عکس بسیار طبیعی تنظیم می شود.

سامسونگ باید راهی برای اضافه کردن دوربین تله‌فوتو به Z Flip بیابد. اما در عین حال، نمی توان انکار کرد که سامسونگ دارای یک جفت دوربین ثابت در گلکسی زد فلیپ 5 است. عکاسی با آن ها آسان است، نتایج دلپذیری ارائه می دهد، و از بهترین هایی هستند که می توانید با یک گوشی تاشو دریافت کنید. البته تا به امروز.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5: عملکرد و نرم افزار

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

از نظر عملکرد، گلکسی زد فلیپ 5 همان تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی را دارد که در اوایل سال جاری در خانواده گلکسی اس 23 دیدیم. به علاوه 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه UFS 4.0. همانطور که انتظار می رفت، این به عملکرد فوق العاده در Z Flip 5 تبدیل می شود.

هیچ عاملی سرعت این گوشی را کند نمی کند. از چندین برگه Google Chrome، پخش ویدیوهای 4K، یا اجرای بازی های سنگین، Galaxy Z Flip 5 هرگز سرعت کندی را ارائه نمی دهد. هنگامی که شما با اجرای بازی طولانی یا چندوظیفه‌ای به صورت همزمان به آن فشار می‌آورید، می‌توانید مقداری گرما احساس کنید، اما هرگز آنقدر گرم نمی‌شود که نگران‌کننده باشد.

وقتی صحبت از نرم افزار به میان می آید، گلکسی زد فلیپ 5 با اندروید 13 و رابط کاربری سفارشی One UI 5.1.1 سامسونگ عرضه می شود. اگر در چند سال گذشته از گوشی سامسونگ استفاده کرده اید، در Flip 5 کیفیت بالایی را مشاهده می کنید. One UI هنوز هم One UI است، خوب یا بد، و در اینجا اصلاً تغییر زیادی نکرده است.

One UI یک رابط کاربری مملو از ویژگی‌های اضافی است که برخی از آنها می‌توانند بسیار مفید باشند. شما می توانید میانبرها و ابزارک های سفارشی برنامه را به صفحه قفل اضافه کنید. ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن سامسونگ بسیار قابل تنظیم هستند و حتی به صفحه نمایش پوششی Flip 5 نیز منتقل می شود. برای باز کردن هر برنامه ای که می خواهید، بهینه‌سازی برنامه‌های سامسونگ همچنان برای تلفن‌های تاشو بی‌نظیر است. به عنوان مثال، در برنامه یوتیوب، نیمه تا کردن تلفن، ویدیو را به قسمت بالای صفحه می برد در حالی که کنترل های بهینه پخش ویدیو را در زیر دریافت می کنید.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

با این حال، نمی توان انکار کرد که سیاست به روز رسانی نرم افزار سامسونگ چقدر عالی است. گلکسی زد فلیپ 5 چهار سال ارتقاء اندروید و پنج سال به روز رسانی امنیتی را وعده داده است. سیاست به‌روزرسانی سامسونگ بهترین در کل دنیاست، حتی از آنچه Google برای تلفن‌های پیکسل خودش ارائه می‌کند بهتر عمل می‌کند. چه نگران ویژگی‌های جدید یا به‌روزرسانی‌های امنیتی مهم باشید، سامسونگ شما را تحت پوشش قرار می‌دهد.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5: عمر باتری

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

درست مانند گلکسی زد فلیپ 4 در سال گذشته، گلکسی زد فلیپ 5 نیز دارای باتری 3700 میلی آمپر ساعتی است تا تنها برای یک روز باتری جهت انجام فعالیت های مختلف داشته باشید. به عبارتی بهتر بسیاری از کاربران این عدد را به معنای عمر باتری بسیار متوسطی معرفی می کنند.

گلکسی زد فلیپ 5 یک گوشی هوشمند یک روزه است و هرگز فراتر از آن نمی رود. با 14 تا 15 ساعت کل زمان کار به علاوه کمی بیش از سه ساعت زمان روشن شدن صفحه (برای نمایشگر اصلی) به راحتی باتری را تک رقمی می کند. به عبارت دیگر، اگر Flip 5 را در ساعت 7 صبح از شارژر خارج کنید، کمتر از 10 درصد باتری تا ساعت 9 شب در اختیار خواهید داشت.

البته این زمان تنها با استفاده نسبتاً متوسط اتفاق می افتد؛ یعنی 30 تا 40 دقیقه استفاده از توییتر، حدود 10 دقیقه در TikTok و Instagram، گوش دادن به پادکست، و چند ساعت جست و جو در اینترنت با نت 5G. البته در برخی از آزمایش ها، در پایان روز با 20 تا 30 درصد باتری قبل از خواب به پایان می رسد، اما این تنها در صورتی بود که زمان صفحه نمایش را به 2 ساعت یا کمتر محدود کنید. بهترین استفاده روزانه از این گوشی شامل 17 ساعت و 30 دقیقه کل زمان استفاده، 2 ساعت و 24 دقیقه زمان روشن بودن صفحه بوده است، پایان روز با 26 درصد باقی مانده به پایان رسید. این عمر باتری فوق‌العاده‌ای نیست، اما به نظر می‌رسد با هر روز استفاده از Flip 5 کمی بیشتر می‌شود.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5

وقتی صحبت از شارژ به میان می‌آید، اگر می‌خواهید از آن برای شارژ کردن ساعت هوشمند، هدفون‌های بی‌سیم یا گوشی دیگری استفاده کنید، Samsung Galaxy Z Flip 5 از شارژ سیمی 25 واتی، شارژ بی‌سیم 15 واتی و شارژ بی‌سیم معکوس 4.5 واتی بهره می‌برد.

همه اینها سرعت های خوبی هستند و برای این فرم فاکتور نسبتاً استاندارد می باشند. Z Flip 5 در حدود 30 دقیقه از 0 تا 50 درصد می رسد و کمی بیش از یک ساعت طول می کشد تا شارژ کامل شود. این چیزی نیست که مانند شارژ 80 واتی در OnePlus 11 در دسترس داشته باشید.

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5: قیمت و در دسترسی

نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

با وجود شایعات مبنی بر افزایش قیمت سامسونگ در سال جاری، این اتفاق رخ نداد. Samsung Galaxy Z Flip 5 با همان قیمت اولیه 1000 دلاری که قیمت Flip 4 در سال گذشته داشت در دسترس است، اما به جای 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی، Flip 5 اکنون با 256 گیگابایت به عنوان گزینه پیش فرض عرضه می شود. اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، می توانید نسخه 512 گیگابایتی را با قیمت 1120 دلار تهیه کنید.

جمع بندی

Samsung Galaxy Z Flip 5
نقد و بررسی Samsung Galaxy Z Flip 5 در سیب تیپ

مزایا

  • فاقد شکاف هنگام بسته شدن
  • فوق العاده خوش ساخت
  • صفحه نمایش پوششی بسیار عالی
  • عملکرد فوق العاده
  • دوربین های خوب و قابل اعتماد
  • 5 سال به روز رسانی

معایب

  • عمر باتری متوسط

گلکسی زد فلیپ 5 همه ویژگی ها و قابلیت هایی را که در مورد فلیپ 4 کار می‌کرد حفظ می‌کند، سپس آن را با یک صفحه نمایش بزرگ‌تر و یک لولای زیباتر ترکیب می‌کند. در مجموع این یک گوشی بسیار دوست داشتنی است.»

در طول این بررسی بارها به گوشی موتورولا Razr Plus اشاره شده است، زیرا نزدیک‌ترین و تنها رقیبی است که سامسونگ با Galaxy Z Flip 5 با آن روبرو می‌شود. Razr Plus هنوز جذابیت زیادی دارد که سامسونگ با Flip 5 نتوانست به آن دست یابد. اگر قرار باشد کاربران با 1000 دلار خود از بین گلکسی زد فلیپ 5 و موتورولا ریزر پلاس یک مورد را بخرند، انتخاب بسیار سخت خواهد بود. با این حال:

اگر در حال حاضر به دنبال یک گوشی تاشو 1000 دلاری هستید، Samsung Galaxy Z Flip 5 همان گوشی است که باید بخرید.

phonearena

دلایل زیادی برای این انتخاب وجود دارد. لولای سامسونگ بسیار بهتر ساخته شده و برای یک گوشی تاشو، این مسئله مهم و بزرگی می باشد. همچنین Z Flip 5 دارای دوربین بهتر، پردازنده جدیدتر، پشتیبانی نرم افزار طولانی تر و ساختار کلی زیباتر است. به عقیده بسیاری از کاربران سامسونگ به عنوان پادشاه گوشی های تاشو شناخته می شود. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (6)